ادامه تخلفات محیط‌زیستی نزدیکان علم‌الهدی؛ «سافاری غیرقانونی در دل جنگل‌های مازندران»

اداره کل محیط زیست مازندران بدون اخذ مجوز از اداره منابع طبیعی اقدام به صدور مجوز ساخت پارک حیات وحش داد

تصویری از روند تخریب جنگل الیمالات مازندران به منظور احداث پارکینگ مجتمع گردشگری-شهریور ۱۴۰۳-زینب رحیمی

به‌رغم مخالفت اداره منابع طبیعی استان مازندران، مسئولان اداره محیط زیست این استان با راه‌اندازی پارک حیات وحش یا «سافاری» در دل بکرترین بخش جنگل‌های هیرکانی مازندران موافقت کردند.

پروژه‌ای که شرکت نوین پویا گستر سبز نور، پیمانکار مجتمع گردشگری الیمالات و وابسته به هلدینگ گردشگری جوانمرد، آن را اجرا خواهد کرد. ایندیپندنت فارسی فروردین ۱۴۰۳ و پس از انتشار تصاویری از قطع هزاران اصله درخت هیرکانی در جنگل الیمالات نور، در گزارشی خبر داده بود که هلدینگ گردشگری جوانمرد متعلق به ماجد علم‌الهدی، کوچک‌ترین فرزند امام جمعه مشهد، و دوستان اوست.

سافاری نوعی گردشگری است که به قصد رفتن به طبیعت برای دیدن حیوانات وحشی انجام می‌شود، اما کارشناسان محیط‌زیست به روزنامه شرق گفته‌اند که ساخت چنین مجموعه‌ای در جنگل‌های هیرکانی مازندران با حضور چهار ببر وارداتی، تنها به تخریب بیشتر جنگل‌ها و نابودی زیست‌بوم و حیات‌وحش محلی منتهی خواهد شد.

واگذاری غیرقانونی ۲۰۰ هکتار از جنگل هیرکانی برای تاسیس این مجتمع گردشگری، قطع غیرمجاز بیش از هزار نهال و درخت برای ساخت پارکینگ‌های مجتمع، ساخت غیرقانونی اتاقک‌هایی در ورودی جنگل الیمالات با هدف فروش بلیت به گردشگران و مسافران، قطع غیرقانونی نهال‌ها و درختان در محدوده‎‌ای به وسعت ۱۲۹ متر با هدف ایجاد سازه‌‌های فلزی، و حالا راه‌اندازی بدون مجوز پارک حیات وحش مایا در مساحتی حدود سه هکتار برای اولین سافاری ایران، مجموعه‌ای از تخلفات نزدیکان پرنفوذ امام جمعه مشهد در مازندران است.

در همین رابطه موسی مقیمی‌فر، سرپرست اداره کل منابع طبیعی مازندران، به زینب رحیمی، خبرنگار روزنامه شرق، گفت: «سازمان منابع طبیعی مجوزی برای تاسیس سافاری یا پارک حیات‌ وحش مایا صادر نکرده است و به‌دلیل تخلفات این مجموعه هیچ مجوزی هم صادر نخواهد کرد.»

او همچنین با تاکید بر اینکه این اداره در سه مرحله از پیمانکار مجتمع گردشگری الیمالات شکایت کرده است و پرونده هلدینگ جوانمرد در مراجع قضایی در حال پیگیری است، درباره تخلفات صورت‌گرفته گفت: «بعد از قطع درختان جنگل با هدف ساخت پارکینگ، اخیرا هم این مجتمع گردشگری تغییرات جدیدی در همان محدوده نزدیک به پارکینگ اعمال کرد.»

با آنکه دادستان مازندران در فروردین امسال مدعی شده بود که با مدیران شرکت پیمانکار مجتمع جنگلی الیمالات در شهر نور برخورد قضایی شده است، و علی علوی، مدیرکل منابع طبیعی مازندران، نیز به اتهام صدور مجوز غیرقانونی برای تخریب جنگل بازداشت شده بود، اما ادامه فعالیت‌های تخریبی شرکت وابسته به هلدینگ جوانمرد نشان‌دهنده دامنه نفوذ بالای صاحبان آن در ساختار حکومت است.

مجموعه دست‌درازی‌ها و تخریب منابع طبیعی جبران‌ناپذیر در سال‌های اخیر بارها در مناطق جنگلی، کوهستانی و ساحلی ایران تکرار شده است، ازجمله ساخت پتروشیمی میانکاله در شبه‌جزیره میانکاله میان مازندران و گلستان که به تخریب زیست‌بوم پرندگان منجر شد و همچنان هم ادامه دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روزنامه شرق نوشت: «دقت داشته باشید در پاییز سال گذشته، تنها فاز اول مجتمع گردشگری الیمالات به مساحت ۵۰ هکتار در یکی از بکرترین نقاط جنگل هیرکانی، معروف به جنگل الیمالات در چندکیلومتری مسیر نور به چمستان در استان مازندران افتتاح شد. در مراسم افتتاحیه این مجتمع تاکید شد که این پروژه قرار است تا ۲۰۰ هکتار پیشروی کند و تاکنون ساخت‌وساز تنها در ۵۰ هکتار از جنگل هیرکانی اجرا شده است. باغ وحش، شهربازی، رستوران و کافه و پیاده‌راه بخش‌های تشکیل‌دهنده این مجتمع گردشگری است که همگی حول سد الیمالات و در میان جنگل هیرکانی تاسیس شده است.»

سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری ایران، پیش از این ادعا کرده بود که شرکت آب منطقه‌ای مازندران، بدون گرفتن مجوزهای لازم سازمانی، بخش گسترده‌ای از جنگل‌های هیرکانی مازندران را به شرکت نوین پویا گستر سبز نور واگذار کرده است، اما حضور علی علوی، مدیرکل وقت منابع طبیعی مازندران در مراسم افتتاحیه مجتمع گردشگری الیمالات، این پرسش را در ذهن منتقدان ایجاد می‌کند که اگر سازمان منابع طبیعی به این پروژه مجوز شفاهی و کتبی نداده و با آن مخالف است، چرا به‌جای طرح دعوی علیه شرکت آب منطقه‌ای و شرکت پیمانکار در مهمانی و جشن افتتاحیه آن‌ها شرکت کرده است؟

حالا مقیمی‌فر می‌گوید: «امسال هم در کنار پارکینگ، حدود ۱۲۹ متر را خاک‌برداری و تعدادی نهال را قطع کردند و ما در منابع طبیعی ضمن تنظیم گزارش تخلف، از پیمانکار مجتمع گردشگری الیمالات شکایت کردیم. آن‌ها قصد داشتند تعدادی سازه فلزی در این محدوده نصب کنند که جلو آن‌ها را گرفتیم و با دستور دادستان مازندران، این سازه‌های فلزی از جنگل خارج و ورودی پارکینگ هم از طریق گاردریل بسته شد.»

با این حال، مدیرکل محیط زیست استان مازندران از صدور مجوزهای قانونی برای راه‌اندازی پارک حیات وحش مایا یا سافاری خبر می‌دهد. عطاالله کاویان به شرق گفت: «سافاری‎‌‌پارک در قالب پارک حیات وحش مایا طراحی و اجرا شده و همه مکاتبات مربوط به پارک مایا در اداره کل محیط زیست استان مازندران و سازمان حفاظت محیط زیست انجام شده است.»

اما سوال مهم در این پرونده این است که اگر سازمان منابع طبیعی متولی حراست از جنگل الیمالات است، و برای مجتمع گردشگری الیمالات و پارک حیات وحش مایا و سافاری مجوزی صادر نکرده، پس سازمان محیط زیست به چه پشتوانه‌ای به صدور مجوز سافاری برای این مجموعه اقدام کرده است و اساسا با کدام پشتوانه قانونی به مجتمع گردشگری الیمالات مجوز داه شده است؟ سازمان محیط زیست باید قبل از صدور هرگونه مجوز، از سازمان منابع طبیعی ایران استعلام می‌گرفت، که به نظر می‌رسد از انجام این کار اجتناب کرده است.

فروردین امسال یکی از کارمندان اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران به ایندیپندنت فارسی گفته بود: «بسیاری از کارکنان مجتمع تفریحی سد الیمالات شهرستان نور از نیروهای وابسته به بسیج و سپاه هستند و این اقدام دردناک در قطع بیش از چهار هزار اصله درخت هیرکانی برای ساخت پارکینگ این مجتمع نیز بدون مجوز قانونی و تنها با سوءاستفاده از قدرت فراقانونی امام جمعه مشهد و فرزندش انجام شده است. با وجود مخالفت صریح اداره محیط زیست استان و شهر نور، این درختان را شبانه و با حمایت غیرقانونی مدیرکل منابع طبیعی مازندران قطع کردند و با لودر به جان طبیعت افتادند.»